23-08-06

Simpsons

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik heb niet echt zin om me over een filosofisch probleem te buigen, dus hier volgt iets luchtig!

[after Homer turns on the Christmas lights]
Bart: It's craptacular.

[Lisa has received an academic alert that she is failing gym class]
Marge: Lisa, your father and I are very concerned about this warning. I really hope you try harder.
Homer: Whew. That's all of 'em.
[puts stack of academic alerts in front of Bart]
Homer: And I'm so proud you didn't try to forge my name. How about a present, son?
Bart: Well, I could use a new pair of hockey skates.
Homer: Done and done.
Lisa: That's not fair. Why is Bart getting a present and I'm getting chewed out? Homer: [sitting back] Ah, the mysteries of life.

Homer: [praying] Dear Lord, the gods have been good to me. As an offering, I present these milk and cookies. If you wish me to eat them instead, please give me no sign whatsoever.
[brief pause]
Homer: Thy bidding will be done.
[munch munch munch]

Homer: Boy, everyone is stupid except me.

Homer: Kill my boss? Do I dare live out the American dream?

Reverend Lovejoy: Homer, I'd like you to remember Matthew 7:26. "The foolish man who built his house upon the sand."
Homer: [pointing a finger] And you remember
[thinks]
Homer: Matthew... 21:17.
Reverend Lovejoy: [confused] "And he left them and went out of the city, into Bethany, and he lodged there?"
Homer: Yeah. Think about it.

[Lisa is strangling Bart]
Homer: Lisa, no. Your hands are too weak.
[begins strangling Bart]

Ik postte dit bericht eerder al op mijn forum. Ik ben een grote fan van de Simpsons en vond deze citaten dan ook de moeite waard. De volgende keer plaats ik iets serieuzer. Belooft!

18:11 Gepost door Virginia | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

02-08-06

Tussendoortjes

Deze 2 mooie fragmenten komen uit ''De geheimen van het Bernini mysterie''. Ik vond ze het posten waard.

1. (eerst volgen er een aantal theorieën over waarom we hier zijn en wat er as als we hier niet waren)
''Er bestaat geen experiment of waarneming waardoor een van deze scenario's de voorkeur krijgt boven de andere. Dat is teveel gevraagt van de wetenschap. Het zijn ontoetsbare metafysische speculaties -dat wil zeggen: de fysica voorbij- die nauwelijks de naam theorie verdienen. Er zal altijd een laatste raadsel overblijven.
Als ze eenmaal alles hebben kunnen herleiden tot de oerknal, kunnen wetenschappers zich vol ontzag terugtrekken. Niemand kan zeggen wat er daarvoor was of waarom het gebeurde. En zelfs als er een aanemelijke wiskundige hypothese was, zou de wetenschap blijven zitten met de vraag waar de wiskunde zelf dan vandaan komt. In den beginne zei God: ''Er zij algebra.'' Op dit punt houdt de wetenschap op en staat het je vrij om te geloven wat je wilt geloven. Er zal altijd een laatste raadsel overblijven.
Als je er goed over nadent is het eigenlijk te gek dat ons brein -door de evolutie in elkaar geknutseld om te kunnen overleven op de derde steenklomp vanaf de zon- in staat is om op de proppen te komen met dingen als quarks en elektronen en quasars en zwarte gaten, om een klein beetje te begrijpen van het heelal. Dat moet je willen geloven om wetenschap te kunnen bedrijven.
'We zijn als een klein kind dat een enorme bibliotheek binnenkomt,' schreef Einstein. 'De muren zijn tot aan de plafonds bedekt met boeken in allerlei talen. Het kind weet dat iemand die boeken moet hebben geschreven. Het weet niet wie of hoe. het begrijpt de talen niet waarin ze zijn geschreven. Maar het kind ziet wel een duidelijke ordening in de opstelling van de boeken, een geheimzinnige ordening die het niet begrijpt, maar waarvan het een vaag vermoeden heeft.'

2. ''Mijn eigen ideeën zijn volkomen pragmatisch en komen deels overeen met die van Galilei, van wie wordt gezegd dat hij tijdens zijn proces zei:'De bijbel leert hoe je naar de hemel moet gaan, niet hoe de hemelen gaan.' Galilei merkte ook op, in een brief uit 1615 aan de Groothertogin van Toscane: 'Ik denk dat God twee boeken heeft geschreven. Het eerste is de bijbel, waarin de mensen de antwoorden kunnen vinden op hun vragen over waarden en moraal. Het tweede boek van God is het boek van de natuur, dat het de mensen mogelijk maakt om waarnemingen en experimenten te gebruiken om onze vragen over het heelal te beantwoorden.'
Ik accepteer gewoon wat werkt. En wat werkt is de gezonde dosis scepsis die vorm heeft gekregen in de wetenschappelijke benadering. Geloof me, als ooit was aangetoond dat de bijbel een rijke bron van wetenschappelijke antwoorden en kennis was, dan zouden we er dagelijks in spitten om er kosmische ontdekkingen uit op te graven. Toch valt mijn woordkeus bij wetenschappelijke inspiratie in grote mate samen met die van mensen die bezield worden door hun geloof.
& Net al Ptolemaeus voel ik me nederig ls ik naar de mechaniek van ons heelal kijk. Als ik de grenzen van de kosmos nader en de natuurwetten aanraak met mijn pen, of als ik de eindeloze hemel zie vanuit een observatorium op een bergtop, dan welt er een gevoel van bewondering voor de pracht ervan in me op. &
Maar wanneer ik dat doe, dan weet ik en aanvaard ik dat als ik me een god voorstel aan de andere kant van die horizon, een god die ons dal van gemeenschappelijke ontwetendheid zegent, dat de dag zal komen dat de reikwijdte van onze kennis zo groot zal zijn geworden dat ik die hypothese niet meer nodig zal hebben.''

Het stukje tussen de twee & is hetgene dat me echt aansprak omdat ik me ook zo voel.
Ciao, Virginia.

17:41 Gepost door Virginia | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |